AMMUTA TERVIST PUHTAST KODUMAA LOODUSEST!

Ostukorv

Su ostukorv on tühi

Jätka ostmist

Oksüdatiivse stressi mõju tervisele

by Hanna-Maria Mets |

Suvisel ajal tervitavad meid õues tihti kuumad soojakraadid ning intensiivne UV-kiirgus. Nagu me kõik ka kindlasti teame, siis liigne UV-kiirgus on meile kui inimestele kahjulik - põhjustades oksüdatiivset stressi, enneaegset vananemist ja erinevad nahakahjustusi. 

Mis täpsemalt on oksüdatiivne stress?

Meie organism püüab igapäevaselt hoida kehas optimaalset tasakaalu oksüdatiivsete stressorite ja antioksüdantide vahel. Oksüdatiivne stress on häire stressorite ja antioksüdantide tasakaalus stressorite kasuks, mis põhjustab vabade radikaalide teket organismis. Teatud lühiajaline hästi kontrollitud oksüdatiivne stress on meie organismis normaalne nähtus ja vajalik näiteks organismi kaitsemehhanismide käivitamiseks.

Samas on aga kestev oksüdatiivne stress mitmete haiguste (südame- ja veresoonkonnahaigused, kasvajad, diabeet, artriit, jt.) tekkemehhanismis üks oluline komponent.

Mis on vabad radikaalid?

Meie keha kasutab vabu radikaale normaalseks talitluseks, kuid kui hapniku reaktiivsete vormide (vabade radikaalide) teke organismis ületab normaalse taseme, ründavad nad biomolekule, rakke ja kudesid ning põhjustavad kahjustusi, eelisjärjekorras ründavad vabad radikaalid lipiide. Vabad radikaalid kahjustavad rakumembraane, ründavad kollageeni, mis seob rakke omavahel

Vabad radikaalid võivad kahjustada organismis kudesid, soodustades erinevate haiguste teket (nt südame-veresoonkonnahaigused, Alzheimeri tõbi, dementsus, vähkkasvajad, autoimmuunsed haigused).

Vabade radikaalide tootmist organismis võivad suurendada 

  • suitsetamine, 
  • alkohol, 
  • erinevad kehavõõrad ained,
  • kemikaalid, 
  • ravimid,
  • praetud ning rasvased toidud, 
  • UV–ja röntgenkiirgus.

Vabade radikaalide osakaalu organismis võib suurendada ka organismi enda seisund (põletikud, kroonilised haigused, stress, ülemäärane füüsiline koormus jm).

Antioksüdantide roll

Antioksüdandid on ained, mis pidurdavad ja reguleerivad vabade radikaalide teket - nad katkestavad vabade radikaalide poolt alustatud ahelreaktsioone.

Antioksüdandid toniseerivad, stimuleerivad, tõstavad märgatavalt organismi kaitsevõimet, aitavad organismist välja viia kahjulikke ja toksilisi aineid, pärsivad ja hoiavad ära paljude ohtlike haiguste teket ja arengut ning aitavad kaasa pea kõigi krooniliste haiguste ravi puhul. 

Antioksüdantide toimel:

  • pidurduvad vananemisprotsessid;
  • alaneb kolesteroolitase;
  • väheneb ateroskleroosirisk;
  • väheneb südamehaiguste ja insuldirisk;
  • aeglustub Alzheimer’i tõbi;
  • väheneb kasvajate tekkevõimalus;
  • vähenevad sigaretisuitsust tekkivad kahjustused.

Tähtsamad antioksüdandid on vitamiinid C, A, E, karotenoidid, flavonoidid, ubikinoonid, seleen, mangaan ja tsink.

Vitamiinid-antioksüdandid

  • C - vitamiin on antioksüdantide antioksüdant - kaitseb organismis teisi antioksüdante - vitamiine E ja A oksüdatsiooni eest. C-vitamiini leidub tsitrusviljades, marjades (astelpaju, karusmari, sõstrad, maasikad) jne, rohelistes lehtköögiviljades (nt. spinat, salat), tomatites, lillkapsas, kartulis, paprikas, jne.
  • E - vitamiin on rasvlahustuv vabade radikaalide vaenlane. Kaitseb rakumembraane, lipiide sisaldavaid kudesid. E vitamiini leidub nisuidudes, sojaubades, taimeõlis, pähklites, rooskapsas, spinatis, tervetes nisuterades, munades, jne.
  • A -vitamiini leidub kalamaksaõlis, maksas, porgandites, tumerohelistes ja kollastes köögiviljades, munades, piimas, margariinis, jne.

Mineraalid-antioksüdandid

  • Seleeni sisaldub pärmis, kalades, krevettides, krabides, tailihas, piimaproduktides, teristes ja sibulas. Toiduainete seleenisisaldus sõltub kasvupinnase seleenisisaldusest. Toidu töötlemine ja valmistamine kõrvaldab olulise osa seleenist. Kõige paremini omastub seleen pärmist. Madala valgusisaldusega toiduained sisaldavad reeglina ka vähe seleeni. Teeb kahjutuks toksilisi metalle ja kantserogeenseid ühendeid (nt. elavhõbe, kaadmium) viies nad sellisesse vormi, mis uhutakse organismist välja.
  • Mangaan aitab aktiveerida C vitamiini, biotiini ja tiamiini kasutamist kontrollivaid ensüüme.Tähtis osatäitja toidu ainevahetuses ning rasvhapete ja kolesterooli produtseerimisel. Teda vajatakse ka närvisüsteemi normaalseks funktsioneerimiseks ja suguhormoonide tootmiseks. Allikad: pähklid, täisterad, rohelised lehtköögiviljad, herned, peedid, munakollased.
  • Tsink omab tähtsat rolli rakkude pooldumisel ja remontimisel. Seega suur tähtsus haavade paranemisel. Zn vahendab maitse- ja lõhnatundmist, tõstab immuunsust. Väga oluline meestele spermatogeneesis. Allikad: lambakarbonaad, austrid, sealiha, maks, munad, õllepärm, piim, oad, nisukliid, kõrvitsaseemned.

 

PROOVI JÄRGI: Rohkelt antioksüdante (mangaani) sisaldab ka Korilase metsmustika ekstrakt. Metsmustikas on imeline abiline säilitamaks head nägemist ning stabiliseerib ka kollageeni moodustamist silmades. Lisaks aitavad marjades sisalduvad antotsüaniinid (looduslikud pigmentaineid) kaasa ka veresoonkonna tervisele. 

Lisa meie imemaitsev ja antioksüdantiderohke metsmustika ekstrakt oma igapäevasesse rutiini, et toetada oma silmade head tervist, seedimist ning kaitsta rakke oksüdatiivse stressi eest.

 

Kasutatud allikad:

https://minu.synlab.ee/mis-on-oksudatiivne-stress

https://www.bsmedical.ee/mis-on-vabad-radikaalid-oksudatiivne-stress-ja-millised-on-antioksudantide-toimed-meie-nahale/

https://tervisliktoitumine.ee/antioksudandid-pakuvad-organismile-lisakaitset/

https://www.tlu.ee/opmat/tp/terviseopetus/toit/vabad_radikaalid.html

https://www.tlu.ee/opmat/tp/terviseopetus/toit/antioksdandid.html

https://ecosh.ee/antioksudandid-sinu-tugeva-immuunsuse-alustalad/